2018. ápr 4.

Sok kicsi sokra megy - két sikeres adománygyűjtő kampányon vagyunk túl

Két sikeres közösségi adománygyűjtő kampányon vagyunk túl. Kályhát építettünk Pécsett és a Holnap c. film 20 közösségi vetítési jogdíját adtuk össze. Tudás- és tapasztalatmegosztás céljából egy eseményt szervezünk az Átalakuló közösségeknek a témában május 12-én.   

A NIOK alapítvány és a MagNet Bank meghirdetett egy pályázatot tavaly nyáron ”Közösség Épít” címmel, olyan civil szervezeteknek, akik szerették volna az adománygyűjtő kapacitásukat fejleszteni. Mi, a Védegylet  Egyesület Átalakuló Közösségek munkacsoportjaként adtuk be pályázatunkat, amiben leírtuk, hogy egy kályhát építenénk - közösségében aktív, kezdeményező - rászoruló családnak. A sokszínű és változatos tevékenységeink közül azért erre a tevékenységünkre esett a választásunk, mert az akkoriban induló társadalmi vállalkozásunknak ez volt az alapja és a célt nagyon jól lehet kommunikálni, mivel ez a tevékenységünk nagyon népszerű. A stratégia bevált és a 60 jelentkezőből sikerült bekerülnünk a 10 nyertes pályázat közé. 

A pályázatnak köszönhetően díjmentesen részt vehettünk on-line adománygyűjtő képzésen, ahol elmondták, hogyan érdemes online adományt gyűjteni az adjukossze.hu-n. A képzést követően pedig kaptunk egy lehetőséget, hogy az elméletben megkapott tudásunkat a gyakorlatban is kipróbáljuk. Elindítottuk  a közösségi adománygyűjtő kampányunkat, hogy meg tudjuk valósítani a kályhaépítési programot, amire pályáztunk. Ettől függetlenül a kályhás programunknak elkezdtük építeni a saját brand-jét aminek a neve: Apro’tech.

November végén elindult a “Rakjunk kályhát közösen” c. kampányunk. 450 000 Ft-ot tűztünk ki elérendő célnak, amiből egy kályhát akartunk építeni a pécsi Hősök Tere Munkacsoport egyik aktív tagjának, Kalányos Györgynek és családjának. Valamint fejleszteni szerettük volna a társadalmi vállalkozásunkat, új szerszámokkal, hiszen korábban sokszor dolgoztunk kölcsönkért eszközökkel.     
Nagyon sok egyeztetés, készülődés és közös munka előzte meg az indulást. A felhasznált képek, a design, a kampány szövege, és a kommunikáció terve, annak csatornáiról, mindent alaposan átbeszéltünk. Már alig vártuk, hogy induljunk. 

Az indulás időzítése sem volt véletlen. A NIOK át szerette volna ültetRakjunk kályhát közösen - adakozókeddi kampányképni az amerikai "Giving Tuesday" kampányt magyar viszonyokra így Adakozó Kedd néven próbálják meghonosítani hazánkban is ezt a kezdeményezést. A hazánkban is elterjedt Black Friday - Fekete Péntek hatalmas kiárusítási és leértékelési kampány után a  vásárlók pénzt takarítanak meg és ennek apropóján a nonprofit és civil szervezetek adománygyűjtő kampányt indítanak az azt követő kedden - innen jön a név - adakozó kedd -, hogy az emberek a megtakarított pénzük egy részét jótékony célra fordítsák. A kampányt a MagNet Bank támogatta és ígérte, hogy megduplázza az adjukossze.hu-n aznap beérkező adományokat 1 millió forintig. Az adakozó kedd november 28-ra esett, így aznap a Átalakuló Közösségek csapata szinte kizárólag ennek a kampánynak a terjesztésével foglalkozott: adományt gyűjtött on-line. Kipróbálhattuk a tétre menő versengést - amit korábban kevésbé csináltunk, hiszen jellemzően mi kooperálva szoktunk másokkal együtt dolgozni. A nap folyamán  28 civil szervezet közel 5 millió forintot gyűjtött, ebből mi közel 200.000 forintot. A nap végére a kitűzött célunk közel 50 % -a jött össze.

Ugyanezen a napon indult a “Holnap Bajnokai” c. közösségi adományozói kampányunk, amit az Ökofilmklubbal közösen kezdeményeztünk. A Holnap c. francia film rendkívüli módon tud inspirálni, ezért úgy éreztük, hogy ezt minél több embernek látnia kell. Ezért indítottuk a közösségi adománygyűjtő kampányt, hogy 20 közösségi vetítés jogdíját közösen finanszírozzuk meg.
Kezdetben inkább az Ökofilmklub foglalkozott a kampánnyal, hiszen egyszerre futott a “Rakjunk Kályhát Közösen” c. kampányunkkal. Miután a kályhás kampányunk 12 nap után sikeresen zárult - ez jónak számít - mi is a Holnap Bajnokai kampánnyal tudtunk foglalkozni. A célösszege a Holnap Bajnokainak 500 000 forint volt, és ez a kampány is sikeresen zárult, habár a tervezett 30 helyett 60 napot vett igénybe. Itt megtapasztaltuk azt is, hogyan kell sikerre vinni egy olyan kampányt, ami döcögősebb és nehezebben megy.

Mindent összevetve két sikeres közösségi adományozó kampányt vittünk véghez viszonylag rövid idő alatt. Nagyon sok mindent tanultunk meg az on-line adománygyűjtésről. A legfontosabb talán a hozzáállásunkban változott. Hiszen teljesen más attitűd szükséges az adománygyűjtéshez, mint a korábbi projekt alapú munkánkhoz. Rengeteg trükköt, praktikát, módszert tanultunk meg a képzésen és a gyakorlatban a gyűjtés alatt. Megtanultuk, hogy hogyan kell felépíteni egy kampányt, hogyan kell kommunikálni és hogyan érdemes mozgósítani. Hogyan épül fel egy adomány kérő levél vagy miért adakoznak a tipikus adományozók. A Közösségi adományozás egy remek módszer arra, hogy egy kisebb volumenű projektet vigyünk véghez. 

Itt tudjátok megnézni a rakjunk kályhát közösen című kampányunk képes beszámolóját. 
Itt pedig a Holnap bajnokai kampányunk eredményét nézhetitek meg.

A mottónk, hogy "sok kicsi sokra megy" ezen a téren is bizonyította, hogy helytálló. Sok tudást és tapasztalatot szereztünk a képzéseken és a gyakorlatban a kampányok alatt. Ezt szeretnénk megosztani az Átalakuló közösségekkel. Mivel minden közösségnek van valamilyen tapasztalata adománygyűjtés terén, ezért szervezünk egy fundraising műhelyt május 12-én, ahol megosztjuk tudásunkat és tapasztalatainkat a témában. Bátorítani szeretnénk az átalakuló közösségeket a részvételre! 

 

Ha tetszik, amit csinálunk támogasd a munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal!