2018. jún 1.

Ilyen volt a haladó mediátor és facilitáló képzésünk...

Tavaly télen az átalakuló közösségek tagjai részt vettek egy mediátor képzésen. Mindenkinek tetszett és annyira népszerű volt, hogy két csoportot  kellett indítani. Itt olvashatjátok el az akkori képzések beszámolóit
A résztvevők hasznosnak ítélték a képzést, és többeknek segített új munkahelyet is találni. A mediáció hatásos módszer arra, hogy két konfliktusban lévő személy rendezni tudja a nézeteltérését. De mi van akkor, ha a két személy konfliktusa már kihat az egész közösségre? Vagy megossza a közösséget? Hogyan lehet visszaállítani az eredeti állapotot? Ilyen esetben a mediáció már nehezebben alkalmazható. Ezért felmerült az igény egy új módszerre, új tudásra, hogy mit lehet kezdeni egy ilyen szituációban.  

Ezért felvettük a kapcsolatot Matkovics Istvánnal és Balogh Ágnessel a Humánnexus  képzőivel, hogy tartanának - e egy haladó mediátor képzést, ami segíthet a fenti probléma megoldásában. Mivel ők is élvezték velünk a munkát tavaly, ezért igent mondtak.
   
Május 25.-én és 26.-án az Átalakuló Közösségek egy két napos haladó mediátor képzést szervezett, olyan aktív közösségi tagoknak, akik tavaly már részt vettek a 3+2 napos kezdő mediátor képzésen és akik szerették volna a tudásukat és készségüket fejleszteni ezen a téren. A képzést a kispesti Ginkó Házban tartottuk, ami kiváló helyszínnek bizonyult. Ezúton is meg szeretnénk köszönni Matolcsi Zsuzsának, a Ginkó Ház vezetőjének, a helyszín biztosítását!

Az első napon ismétlés gyanánt kiscsoportos feladatként a négy alapvető mediátori attitűd összetevőit gyűjtöttük össze: tolerancia, empátia, értékrend zárójelezése, azaz semlegesség és az aktív figyelem. 

 

Ez után a mediáció különböző folyamatait elevenítettük fel, a kooperatív tanulás mozaik módszerével. Mint az esemény résztvevője, hogy őszinte legyek: megdobbantotta a szívemet, hogy részt vehettem a feladatban és a gyakorlatban is kipróbálhattam a mozaik módszert, hiszen a szakdolgozatomban anno pont erről a tanulási módszerről írtam, hogy sikeresen képes csökkenteni az előítéleteket és növeli az empátiát is. 

A nap hátralévő részében egy nagyszékelyi eseten keresztül gyakoroltuk a mediációt. Nézzük mit ír erről Etelka aki behozta az esetet a közösbe:


Már az alapképzésen felmerült, hogy a  tanult módszereket szeretnénk hazavinni és a kisközösség napi életében használni. Így nagyon örültem a lehetőségnek, rögtön jelentkeztem a meghirdetéskor, hogy a  közösségi szinten nehéz szituációk, konfliktusok kezelésére alkalmas facilitációs technikát gyakorolhassam. A helyi közösség több mint 20 éve folyamatosan hullámzó átalakulásában volt már példa egészen egyszerű két fél közötti nézeteltérésre és egész közösséget érintő hosszan húzódó hidegháborúra is. A képzés alatt megtörtént, valós helyzeteket dolgoztunk fel, kommunikációs stratégiánkat fejlesztettük, hogy a felek, vagy a csoport álláspontja közeledjen és a folyamat során megfelelő megoldás szülessen. Érdekes volt látni a megelevenedett történetünket és átérezni az egyik oldal helyzetét. A mediátor személye a gyakorló egyezkedés alatt cserélődött ami nagy figyelmet kívánt, de így mindenkinek volt lehetősége kipróbálnia magát. A megoldásban sokat segített, hogy hasonló szemlélettel és célokkal jött kisközösségi tagok vettek részt a tanfolyamon. Mély érzelmek jöttek elő, volt nevetés-sírás-feszültség és feloldás ( a szünetekben sok finomság)
A képzésen tanult és saját példákon keresztül gyakorolt metódusok napi szinten segítenek és egyszerűsítik a megoldás orientált és mindenki számára elfogadható jövőbe mutató együttműködés kialakítását. A két napról hazavitt tapasztalattal sokkal bátrabban használom a tanultakat mind helyi mind szervezeti szinten.
Köszönöm a szervezést. 
Kardos Etelka, Nagyszékelyből

A második nap kezdetén az erőszakmentes kommunikációt gyakoroltuk. Hogyan tudjuk kezelni a konfliktusainkat ha mi is érintettek vagyunk? Nagyszerű gyakorlat volt. Ezután egy szintén meglévő és aktuális  - Lókútról behozott telekvitás konfliktust gyakoroltunk kiscsoportosan. István azután azt mondta, hogy “Látszik, hogy elég nagy tudásunk van a témában, hiszen jellemzően a kezdő mediátorok 40 perc alatt lezavarnak egy gyakorlati esetet a trainingeken, míg mi az átalakuló közösségek másfél órás mediációs gyakorlatokat tartottunk, sokkal jobban belementünk a részletekbe.” 

 

A második nap hátra lévő részében pedig, a csoporton belüli konfliktusok restorációjával (helyreállítása), azaz a facilitációjával foglalkoztunk. Mi van akkor, ha a csoport egyes tagjai elkövetnek egy sérelmet egy egész csoport kárára, ami kihat az egész közösségre? A közösség tagjai elveszíthetik egymás iránti bizalmukat, ami akár a közösség felbomlásához vagy a közösség tagjaniak az elidegenedéséhez is vezethet. Hogyan lehet feloldani egy sokak által érintett helyzetet? Erre kerestük a választ a csoportos facilitáció módszer alkalmazásával.  
Habár jellemzően a mi közösségeinkben nem ilyen típusú konfliktusok vannak, mint a fent említett típus, mégis ennek a típusú facilitációnak a módszertana segíthet abban, hogy kezelni tudjunk egy közösségen belüli feszültséget, és segíthet a megoldás megtalálásában. 
       
Így értékeli Fanni a képzést a Nyimből:


A folyamatok támogatása, vezetése szerintem minden közösségben elengedhetetlenül fontos, így a miénkben is ( Nyimi Öko Közösség). A képzés nekem  nagy löketet, és gyakorlati tudást adott ahhoz, hogy merjek a csoportunkban ilyen szerepre vállalkozni. A mi közösségünkben a gyakorlat nem csak komoly konfliktusok kezelésénél fontos, rendszeresen kell használnunk ezt a tudást operatív, de sokszor érzelmi helyzeteket is tartalmazó heti gyűléseink alkalmával.
Cél, hogy a közösség minél több tagja átlássa ezeket a folyamatokat, és részt tudjon vállalni belőle, mert időt, és energiát igényel egy egyszerű heti gyűlés vezetése is. Jobb, ha több lábon állunk, és megoszlik ez a feladat.
A tanfolyam kívülálló facilitátor segítségével  konfliktusban álló csoportok kezelését tanította, de a mi belső működésünben is jól alkalmazható eszközöket adott. Azzal a biztonságos tudattal jöttünk el a képzésről, hogy ha olyan konfliktushelyzetbe kerülünk, amit nem tudunk saját berkeinken belül orvosolni, segítséget kaphatunk ebből a körből csoporttársainktól, és a képzőktől is.
Sall Fanni, Nyimi Öko Közösség 

 

A cikket Köllő Kászon a Védegylet - Átalakuló Közösségek munkatársa írta. 

Ha van hozzáfűzni valód, kommentelj a facebookon! Érdekelne téged is egy mediátor képzés? Írj a cikk alá a facebookon kommentbe!

 

Ha tetszik, amit csinálunk támogasd a munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal!