Téma kiválasztása:
Mindkét korosztály részt tudjon venni benne (nem minden feladatban kell egyformán, de a program során: egyensúly)
Saját tapasztalatok, élmények könnyen előhívhatóak
Aktuális (évkör, társadalmi események, …)
Csoportalakítás:
Mindkét korosztályra jellemző: szeret legalább egy barátot maga mellett tudni
Aktív /proaktív személyiség minden asztalnál legyen
Véletlenszerű / játékos összesorsolás működhet-e ? VAGY szimpátia alapján VAGY előre megalkotott csoportok
● Előkészítés: érdemes a gyerekeket is és az időseket is előre felkészíteni a programra (hogyan viselkedjenek, milyen helyzetekkel találkozhatnak)
● Helyszínválasztás: programtól függően lehet az idősek otthona, egy klubhelyiség, az iskola vagy egyéb akadálymentes külső helyszín (pl. park)
● Csoportalkotás: nekünk ez a kétféle elrendezés vált be:
- egy hosszú asztal köré ültessük le az időseket és gyerekeket felváltva (így könnyű párokat és 4-6 fős csoportokat kialakítani)
- 4-6 fős asztalokat készítsünk elő (ilyenkor könnyebb mozogni a résztvevőknek, és kevésbé zavarja a beszélgetést a másik csoport)
● Először az időseket ültessük az asztalhoz – Kérjük az idősgondozók segítségét, hogy az idősek hagyjanak maguk között helyet a gyerekeknek
● Majd a gyerekek foglaljanak helyet – Kérjük a pedagógus segítségét, hogy a nyitottabb, jó kommunikációs készségű gyerekek ne egy kupacba üljenek.
● Érdemes vinnünk névtáblákat és vastag filctollakat, hogy mindenki felírhassa, hogyan szólíthatják a többiek.
● Építsük fel úgy a programot, hogy minél többféle legyen az alábbi foglalkozástípusokból:
-visszaemlékezés
-szabad beszélgetés
-új ismeretek befogadása
-kézügyességet fejlesztő feladatok
-mozgásos feladat
● A feladatokat ismertessük hangosan, de utána győződjünk meg róla, hogy minden csoport (jól) érti-e a feladatot. A gyerekek esetleg elismételhetik a gyengébben halló idősebbeknek a hallottakat.
● Ha foglalkozás-sorozatokat szervezünk, akkor érdemes mindenkinek hoznia egy naplót, amibe minden alkalommal beleírhatják, lerajzolhatják azt, amit éppen tanultak, ami a legérdekesebb volt a számukra.