Kicsik és nagyik

A Magosfa Környezeti Nevelési és Ökoturisztikai Alapítvány szervezésében 2011

óta tartunk programokat idősek és gyerekek közös tanulása érdekében, mindenekelőtt környezeti nevelés és fenntarthatóság témaköreiben. Három évnyi  tapasztalat után úgy döntöttünk, hogy szeretnénk ezt a módszert országosan is elterjeszteni, átadni tudásunkat másoknak, hogy minél többen szervezhessenek gyerekek és idősek számára közös foglalkozásokat. Erre lehetőségünk is nyílt a Norvég Civil Támogatási Alap pályázati forrás segítségével, és 2014-ben elindítottuk a Kicsik és nagyik projektet.
 

Cél: 

A fiatalok és idősek közti generációs különbségeket szeretnénk áthidalni, valamint alkalmat teremteni a két korosztálynak, hogy ismerkedjenek egymással, tanuljanak egymástól és együtt. Kedvelt témaköreink: természetismeret, fenntarthatóság, hagyományok. Ezekből válogatunk, amikor egy-egy közös környezeti nevelési és fenntarthatósági programot szervezünk az idősebbek és az ifjabbak számára.
 

Lépések: 

Ha kedvet kaptak hasonló programok szervezéséhez, íme a mi receptünk:
- Iskola és idősek otthona felkeresése: melyik korosztály venne részt a programban, van-e aktív idős, aki szívesen találkozik gyerekekkel?
- Létszám, helyszín kitalálása (az adottságok függvényében) - lehet beltéri, kültéri program is, csak mindkét csoportnak kényelmes legyen
- Téma kiválasztása (tanácsok: ld. alább)
- Előzetes felkészítés, ráhangolás - a csoportokat készítsük fel, hogy milyen jellegű programra számíthatnak, hogyan tudnak segíteni egymásnak, beszélgetés a másik korosztállyal kapcsolatos élményeikről
- Terem elrendezése (tanácsok: ld. alább)
- Idősek leültetése, gyerekek leültetése
- Kezdődhet a program!

Eredmények: 

Közös idős-gyerek programokat tartottunk országszerte, minden régióban (összesen kb. 25 alkalom).
Kicsik és Nagyik Tábort szerveztünk gyermekekkel és nagyszülőkkel.
Képzést szerveztünk olyan tanároknak, idősotthonokban dolgozóknak, civil szervezeteknek, akik szeretnének maguk is hasonló programokat tartani.
A képzést akkreditáltattuk pedagógusok számára.
Foglalkozásgyűjteményt adtunk ki közös idős-gyerek programok megtartásához.
Fenntarthatósági ötleteket és praktikákat tartalmazó kiadványt állítottunk össze a foglalkozások tematikája alapján.

Két kisfilm is készült a projektünkről: http://www.magosfa.hu/kicsik-es-nagyik-kisfilm/
 

Tanácsok: 

Téma kiválasztása: 
Mindkét korosztály részt tudjon venni benne (nem minden feladatban kell egyformán, de a program során: egyensúly)
Saját tapasztalatok, élmények könnyen előhívhatóak
Aktuális (évkör, társadalmi események, …)

Csoportalakítás:
Mindkét korosztályra jellemző:  szeret legalább egy barátot maga mellett tudni
Aktív /proaktív személyiség minden asztalnál legyen
Véletlenszerű / játékos összesorsolás működhet-e ? VAGY szimpátia alapján VAGY előre megalkotott csoportok
 

● Előkészítés: érdemes a gyerekeket is és az időseket is előre felkészíteni a programra (hogyan viselkedjenek, milyen helyzetekkel találkozhatnak)
● Helyszínválasztás: programtól függően lehet az idősek otthona, egy klubhelyiség, az iskola vagy egyéb akadálymentes külső helyszín (pl. park)
● Csoportalkotás: nekünk ez a kétféle elrendezés vált be:
   - egy hosszú asztal köré ültessük le az időseket és gyerekeket felváltva (így könnyű párokat és 4-6 fős csoportokat kialakítani)
   - 4-6 fős asztalokat készítsünk elő (ilyenkor könnyebb mozogni a résztvevőknek, és kevésbé zavarja a beszélgetést a másik csoport)
● Először az időseket ültessük az asztalhoz – Kérjük az idősgondozók segítségét, hogy az idősek hagyjanak maguk között helyet a gyerekeknek
● Majd a gyerekek foglaljanak helyet – Kérjük a pedagógus segítségét, hogy a nyitottabb, jó kommunikációs készségű gyerekek ne egy kupacba üljenek.
● Érdemes vinnünk névtáblákat és vastag filctollakat, hogy mindenki felírhassa, hogyan szólíthatják a többiek.
● Építsük fel úgy a programot, hogy minél többféle legyen az alábbi foglalkozástípusokból: 
-visszaemlékezés
-szabad beszélgetés
-új ismeretek befogadása
-kézügyességet fejlesztő feladatok
-mozgásos feladat
● A feladatokat ismertessük hangosan, de utána győződjünk meg róla, hogy minden csoport (jól) érti-e a feladatot. A gyerekek esetleg elismételhetik a gyengébben halló idősebbeknek a hallottakat.
● Ha foglalkozás-sorozatokat szervezünk, akkor érdemes mindenkinek hoznia egy naplót, amibe minden alkalommal beleírhatják, lerajzolhatják azt, amit éppen tanultak, ami a legérdekesebb volt a számukra.

 

Kezdeményezők: 

A Magosfa Környezeti Nevelési és Ökoturisztikai Alapítvány vagyunk. Alapitványunk küldetése: a Börzsöny és a Dunakanyar térségében az ökoturizmus fejlesztésén keresztül hozzájáruljon a helyi értékek megőrzéséhez, a települések és a helyi társadalom megújulásához, valamint a környezeti nevelés eszközeivel bemutassa egy fenntarthatóbb életmód lehetőségeit a helyi lakosoknak és az ide látogatóknak.
Küldetésünk elérése érdekében a következő három alapprogramot indítottunk: környezeti nevelés, ökoturizmus és fenntartható területfejlesztés. A három alapprogram indítását a társadalmi igényeken túl munkatársaink és döntéshozóink szakértelme indokolja ezeken a területeken: tudásunkkal és tapasztalatunkkal itt tudjuk a leghatékonyabb lépeseket tenni.

Kontakt személy: 
Sólyom Barbara
Helyszín: 
Kismagos Környezeti Nevelési és Ökoturisztikai Központ
Láng u. 4.
2623, Kismaros
Magyarország
Telefon: (27) 375-450 és (20) 984-3946
47° 50' 26.6028" N, 19° 0' 11.574" E
HU
Támogatók: 
A Kicsik és nagyik projektet az EGT – Norvég Civil Támogatási Alap finanszírozta, annak lebonyolítását és adminisztrációját az Ökotárs Alapítvány segítette.
Témák: 
társadalmi vállalkozás
Egyéb témák: 
közösségi programok, workshop